תקשורת בין אישית

תקשורת בין אישית2

חלק משמעותי בהתמודדות עם חרדה חברתית לרוב נובע מבעיה בנושא תקשורת בין-אישית עם הסביבה.  כבני אדם אנחנו זקוקים כמובן לקיום של אנשים ומערכות יחסים משמעותיות בחיינו.  יחסית לאדם עם חרדה חברתית, נדמה לעיתים  שאנשים אחרים מצליחים ליצור קשרים בקלות ולהתקדם מהר יותר בעבודה, ושהם בולטים יותר במצבים חברתיים.  הפערים האלה נובעים הרבה פעמים מהדרך בה מישהו עם חרדה חברתית מפרש סיטואציות חברתיות, כיצד הוא מגיב להתנהגויות שלנו, מה אחרים באמת חושבים עליו. התחומים האלה מהווים את נושאי הליבה של קבוצת יחסים בין אישיים, העובדת על הנושא של תקשורת בין אישית.

 

איך משפרים תקשורת בן אישית בעזרת הקבוצה של מים שקטים?

הקבוצות מציעות אפשרות לתרגל תקשורת קבוצתית בסביבה בטוחה ומוגנת.  תרגול שבועי לאורך זמן של דינמיקה קבוצתית עם הרכב יציב של אנשים מאפשר לבחון את דפוסי התקשורת שלנו עם הסביבה ולבחון האם דפוסים אלה מביאים לתוצאות רצויות עבורנו, או שהן מכשילות אותנו ומונעות יצירת קשרים משמעותיים.  בשיחה קבוצתית יש הזדמנות לתרגל להיות יותר כנה, להגיד את מה שעובר בראש עם כמה שפחות סינון ומחשבות מקדימות.  הקבוצה היא מקום בו אנשים יכולים להתאמן בלתת ביקורת בונה לאנשים אחרים, לתת מחמאות, לקבל מחמאות, לשתף תכנים אישיים משלהם, להצליח לפתוח דיון קבוצתי או להשתלב בדיון שכבר החל, להצליח לבטוח באנשים חדשים, להתנהל בזמן עימות עם אדם/קבוצה.  כל התחומים האלה מרכיבים יחד את הנושא הגדול של תקשורת בין אישית.  האימון הזה מלווה בהנחיה חיצונית שיכולה להאיר נקודות מסוימות ולעזור ולכוון את המשתתפים להוציא מהם את המיטב בקבוצה.   

המשתתפים בקבוצה יכולים לשמש כמראה עבור משתתף ולשקף לו כיצד דפוסי ההתנהגות שלו משפיעים ולאיזה תוצאות הם גורמים, וכך אותו משתתף יכול להחליט האם זה דפוס שהוא רוצה לשמר או לשנות.  במידה וירצה לשנות – הקבוצה יכולה להיות מקום אימון עבור זה.  

 

מה מתרגלים בקבוצה וכיצד זה משפר את התקשורת הבין אישית?

תרגול תקשורת בין אישית מבוצע לרוב בשיחה קבוצתית בה כל המשתתפים יושבים במעגל למשך זמן שבין שעה לשעה וחצי.  השיחה מתנהלת בצורה חופשית על ידי המשתתפים עצמם.  

המנחה לרוב מתערב מעט בשיחה , ותפקידו רק לכוון את הקבוצה להתרכז בנושאים אישיים, ולשמור על שיחה פרודוקטיבית בה מותר להגיד הכל ולהביע כל רגש אך עם שמירה על כבוד המשתתפים.

ישנן שלוש מטרות עיקריות לעבודה על תקשורת בין אישית בקבוצה:

1. ברמה הפשוטה והבסיסית ביותר – בסיטואציה כזו של שיחה קבוצתית בטוחה ומוגנת – המטרה היא שהמשתתפים יצליחו להביא את עצמם לידי ביטוי בצורה כמה שיותר כנה וללא סינון.  המטרה שכל אחד יגיד את מה שיושב לו על הלב ברגע שזה עולה.  להשתלב בשיחה קיימת, לפתוח נושא שיחה חדש, להגיב למה שנאמר קודם, לפנות למשתתפים אחרים וכדומה.  המטרה היא להצליח לקחת חלק בשיחה עם כמה שפחות מחשבה מקדימה והתכוננות – ברגע שיש משהו להגיד אז לומר ללא סינון.

2. לגבי תוכן השיחה – הקבוצה משמשת מקום להתנסות בחשיפה אישית של אירועים/רגשות משמעותיים, שבמקומות אחרים ביום-יום לא מגיעים לידי שיתוף עם הסביבה בגלל החשש הכבד מההשלכות על היחסים.  הקבוצה יכולה להיות מקום להתנסות בחשיפה אישית ולבחון כיצד הקבוצה מגיבה לכך, במינימום סיכון אישי של המשתף.  כשמשתתף מצליח להיות מאוד כנה וישיר ולשתף דברים אישיים – לרוב זה גורם לסביבה להיות ככה גם כלפיו.  ברגע שזה קורה – נוצר בין אותם משתתפים קשר בין אישי משמעותי יותר , מאחר והם בוטחים אחד בשני ויודעים אחד על השני מידע אישי.

3. ברמה הכי מורכבת – בגלל הפורמט הייחודי, וקיומם של כמה משתתפים נוספים אז הקבוצה יכולה להיות מקום של התבוננות מהצד בנוגע לדרך הכללית בה מתנהגים/מתקשרים בקבוצה, ולקבל משוב כנה על עצמכם.  להבין מה אנשים אחרים באמת חושבים עליכם, ללמוד לתת אמון רב יותר בקבוצות ובאנשים אחרים, לבחון מה קורה כשאתם מציעים עזרה לאחרים, מה קורה כשאתם מתנגדים לאחרים, האם אתם מסוגלים לכעוס? להביע חיבה? מה המחיר של להישאר נייטרלי?  כל אלה הן משימות לעיבוד והתנסות בזמן אמת שרק קבוצה יכולה לאפשר.

 

צורת תקשורת כזאת המשלבת את שלושת המטרות הללו גורמת לפתיחות גבוהה של כל אחד כלפי עצמו וכלפי אחרים.  כשמשתתף מרגיש שהקבוצה מקבלת אותו גם כאשר הוא לא מסנן את מחשבותיו – הוא מרגיש טוב יותר להיות עצמו ולא לנסות להיות מישהו אחר.  זה גורם לו לאהוב את עצמו יותר כמו שהוא.  כשמשתתף מגיע למצב כזה בו הוא מקבל את עצמו יותר ומרגיש נוח יותר עם עצמו ובקבוצה – הוא יכול גם להפנות יותר קשב החוצה כלפי האחרים וזה גורם להעמקת התקשורת הבין אישית יותר. לא נדיר המקרה בקבוצה שאנשים מגלים על עצמם דברים שלא ידעו קודם או שלא הכירו בהם: שיש להם חוש הומור , שהם מעוררים חיבה וכדומה.  כל הדברים האלה יחד עוזרים לשיפור כישורים חברתיים, מיומנויות חברתיות ותקשורת בין אישית.

 

תוך כמה זמן התקשורת הבין אישית מתחילה להשתפר?

מכל התהליכים המתרחשים בקבוצה, זה אחד התהליכים שדורשים יותר זמן עד שממש מרגישים שיפור משמעותי בתחום התקשורת הבין אישית והכישורים החברתיים למבוגרים המשתתפים בקבוצה. זה נובע מכך שבהתחלה לרוב משתתפים משחזרים בקבוצה את דפוסי ההתנהגות הרגילים איתם הגיעו לקבוצה, ולוקח זמן ממושך עד שהם מבינים אם יש בעיה בדפוס ההתנהגות שלהם, ועד אשר הם מצליחים למצוא צורת תקשורת אלטרנטיבית שגורמת להם להגיע לקשרים יותר משמעותיים בקבוצה.

הזמן בו התקשורת הבין אישית משתפרת תלויה הרבה ברמת המודעות של המשתתף לדפוסי התקשורת איתם הגיע לקבוצה.  ככל שיש יותר מודעות לדפוסים הקיימים – הזמן לשיפור מתקצר.  לרוב אנשים נשארים בקבוצה לפחות כמה חודשים (5-6) במקרים הקצרים יותר , ועד כמה שנים במקרים היותר ארוכים.  זה אינדיווידואלי לכל אחד.

 

מה הייחוד של השיטה הזו על פני שיטות אחרות?

1. הקבוצה, בניגוד לטיפול הפסיכולוגי הפרטני מאפשרת למידה מתוך התנסות. בקבוצה המשתתף נחשף להשלכות ההתנהגות שלו בזמן אמת על ידי שיקוף כנה משאר המשתתפים. התהליך הזה לא מתאפשר על ספת הפסיכולוג וייחודי לקבוצות.       בטיפול פרטני ההתרשמות היא תמיד על בסיס שמועה – המטופל יספר על מקרה חברתי מסוים דרך נקודת מבטו הסובייקטיבית בלבד. הקבוצה נותנת הזדמנות ייחודית לחזות בזמן אמת בהתנהגות ומתן משוב מיידי וקולע של המשתתפים.

2. הרכב הקבוצה – הקבוצות מורכבות מאנשים שגם מתמודדים עם קשיים חברתיים, יחד עם חרדה חברתית/ביישנות.  קבוצות אחרות פונות לקהל רחב יותר שלעיתים כולל אנשים דווקא מוחצנים, או עם הפרעות אישיות מגוונות.

3. הנחיה מקצועית מנוסה – צוות המנחים עוסק בהנחיית קבוצות בנושא חרדה חברתית כבר הרבה שנים. המנחים דואגים לכך שהשיחה הקבוצתית לא תסטה לדיונים לא פרודוקטיבים כמו שיחות סלון וכדומה.  הם מכוונים בעדינות את השיחות לכך שיהיו על נושאים אישיים, וגם על התקשורת בתוך הקבוצה עצמה. המנחים שומרים על שיחה מכוונת מטרה, ובכך מעלים בצורה משמעותית את ייעילות הכלי הזה.  יש קבוצות אחרות שמתנהלות ללא הנחיה חיצונית, ומופעלות בצורה עממית על ידי המשתתפים עצמם – קבוצות עזרה עצמית.  הדינמיקה בקבוצות אלה יכולה בקלות לסטות לשיחות סרק ולא יהיה מי שישגיח מבחוץ ויכוון את השיחה בחזרה.

4. רקע צוות המנחים – המנחים במים שקטים הם בעצמם אנשים אשר התמודדו ומתמודדים גם בהווה עם קשיים חברתיים בעצמם.  נתון זה מאפשר להם להבין בצורה יותר עמוקה ומדוייקת את המשתתפים ולהצליח להגיב אליהם בצורה המותאמת למה שהם צריכים.   בקבוצות אחרות המנחים הם לפעמים ללא קשר לביישנות/חרדה חברתית/מופנמות/קושי חברתי.   זה יוצר מצב בו מנחה יכול להיות למשל קשה מדי עם משתתף מסויים, ולא להבין בדיוק מה אותו משתתף צריך ולמה הוא מתכוון, ובדיעבד יש אפשרות של גרימת נזק למשתתף אם המנחה מעמת אותו עם דברים מעבר לכוחות המשתתף.

5. פורמט הקבוצה – הקבוצות עובדות על עקרון "רכבת", כלומר שהקבוצה כל הזמן רצה משבוע לשבוע, ולעיתים אנשים עוזבים, וגם חדשים מצטרפים.  המשמעות היא שכל הזמן נוצרות הזדמנויות חדשות להתאמן מחדש על  תקשורת בין-אישית מול אנשים חדשים שהצטרפו, וגם להתאמן על פרידה מהעוזבים.  בשונה מקבוצות שמתחילות ביחד ומסיימות יחד במועד קבוע מראש.

 

מהם השלבים בפיתוח תקשורת בין אישית בעמותת מים שקטים?

לרוב, אנשים המגיעים לקבוצה – מגיעים בגלל שהם מפגינים דפוסי תקשורת/חשיבה שמונעים מהם ליצור קשרים משמעותיים, לכן סביר להניח שזה מה שיקרינו בתחילת הדרך בקבוצה.  הקבוצה היא מיקרוקוסמוס של העולם החיצוני. בתוכה נוכל לפגוש אנשים שונים שיפעילו אותנו בצורות שונות: איך אנחנו מגיבים לסמכות, לכוח, יחסינו למין השני, את מי אנחנו מחבבים, כמה קל לנו לקחת מקום לעצמנו וכדומה.   לוקח בד"כ זמן עד שהקבוצה משקפת לכל משתתף מה הבעייתיות בדפוסי התקשורת שלו.  לפעמים לוקח עוד זמן כדי להפנים בהדרגה את המסר מהקבוצה, מאחר וקשה לשנות דפוס התנהגות של שנים רבות.  מהרגע בו משתתף הפנים את זה שדפוס התנהגות מסוים שלו לא מקדם אותו – לוקח עוד זמן בו המשתתף מנסה לשנות את הדפוס ולהתמקם אחרת בקבוצה – זה השלב המשמעותי ביותר שלוקח את פרק הזמן הממושך ביותר מבין שאר השלבים.  לרוב משתתפים מנסים כמה דפוסי תקשורת חדשים עד אשר מוצאים את הדרך שמביאה את התגובה הרצויה משאר הקבוצה.  

 

למי זה מתאים?

לאנשים המרגישים שהם בד"כ לא מצליחים להשתלב בקבוצות, לא מצליחים להרגיש באמת משמעותיים בקבוצה עבור שאר המשתתפים.  

אנשים המרגישים שלאורך חייהם משהו חסום אצלם ומונע מהם להיפתח אל אנשים אחרים, ומונע מאחרים להתקרב אליהם.

אנשים שמרגישים שאף אחד לא מבין אותם, שהם מרגישים שמתמודדים לבד עם משברי החיים ללא אנשים לשתף/להתייעץ איתם.

אנשים המעוניינים להבין ולחקור את עצמם, וללמוד האם יש משהו בדפוסי ההתנהגות שלהם שמכשיל אותם ומונע מהם להשיג את התקשורת הבין-אישית שהם היו רוצים עם הסביבה שלהם.