חרדה חברתית בעבודה

חרדה חברתית בעבודה

 

חרדה חברתית עלולה להפריע בחיי העבודה וניהול הקריירה. חרדה חברתית יכולה להשפיעה על אספקטים שונים בחיי העבודה. בעבודה אנחנו נתקלים במגוון סיטואציות חברתיות ואתגרים שיכולים להיות לא פשוטים עבור מי שסובל מחרדה חברתית.

 

דוגמאות לאתגרים שתיתקלו בהם במסגרת העבודה הן: קושי לטוות קשרי נטוורקינג הכרחיים להתקדמות בקריירה, פחד מאירועי חברה, חוסר ביטחון, וקושי להתבטא בישיבות

 

במקרים מסוימים תוכלו לשתף את המעסיק בחששות שלכם על מנת להתאים את מקום העבודה לקשיים שלכם ועל מנת שבסופו של דבר תוכלו לעשות עבודה טובה יותר. טיפול פסיכולוגי גם יכול לעזור לכם להתמודד טוב יותר עם הקשיים שלכם במקום העבודה.

 

ראש המכון לחקר הביישנות, הפסיכולוג ברנרדו קרדוצ'י, טוען שכאשר מנהלים ביישנות בצורה טובה אין גבול למה שאנשים ביישנים מסוגלים להשיג. קרדוצ'י נותן כדוגמה את פול אלן שייסד ביחד עם ביל גיייטס את מיקרוספוט. פול אלן הוא אדם ביישן שביישנותו לא עצרה אותו מלהגיע להישגים משמעותיים בעולם העסקים. אם אתם ביישנים או חרדים חברתים זה לא אומר שעליכם להתפשר על פחות ממה שהייתם רוצים להגיע אליו במסגרת העבודה – אבל כנראה שתצטרכו להשקיע מאמץ רגשי וזמן כדי להתגבר על המכשולים העומדים בדרככם.

 

למרות שבישנות אינה זהה לחרדה חברתית, דברים שיכולים לעזור לאנשים ביישנים על מנת להסתגל לעולם העסקים יכולים גם לעזור בניהול חרדה חברתית במקום העבודה – במיוחד אם אתם מתקשים במיומנויות חברתיות. אם אתם עובדים במקום תחרותי והחרדה מפריעה לכם להתקדם, או אפילו אם אתם רק רוצים להרגיש נוח יותר בעבודה, כדאי להשקיע זמן בפיתוח של טקטיקות התמודדות עם האספקטים החברתיים של עולם העבודה

 

נסתכל במספר סיטואציות אופייניות שיכולות להקשות על ביישנים וחרדים חברתית וננסה להבין כיצד כיצד ניתן להתמודד איתן

 

חיפוש עבודה

 

אין הרבה אנשים שנהנים מריאיון עבודה. בריאיון עבודה אתם נבדקים והמראיין מנסה להבין האם תתאימו לעבודה. חרדה חברתית בהגדרה היא חשש מביקורת ולכן מובן מאליו מדוע ריאיון עבודה היא סיטואציה מפחידה במיוחד לאנשים עם חרדה חברתית.

 

אם אתם מחפשים עבודה לאחר תקופה ארוכה שבה לא הייתם מועסקים או שהיתם באותו מקום עבודה, ריאיונות עבודה עלולים להיות מפחידים. למרות שריאיונות עבודה הם אתגר גדול יותר למי שמתמודד עם חרדה חברתית, הכנה טובה יכולה לעזור. לדוגמה תוכלו להיעזר בחבר על מנת לדמות ריאיון עבודה ולתרגל תשובות לשאלות אופייניות. תוכלו גם ללמוד כיצד להירגע על ידי שימוש בתרגילי נשימות.

 

נסו לעודד את עצמכם כאילו הייתם החבר הטוב ביותר של עצמכם: למשל, הזכירו לעצמכם שכמו שהמעסיק בודק אתכם גם אתם בודקים אותו.

 

נסו להיות אקטיבים ויוזמים במהלך הראיון – כדאי לשאול שאלות ולקבוע את נושא השיחה. בדרך כלל מראיינים שואלים מה עשית במקום העבודה הקודם – זה נושא מצויין עבורכם שתוכלו להתכונן אליו מראש – עדיף שהמראיין ינסה להבין מה אתם עשיתם מאשר שאתם תנסו להבין אותו.

 

אם קיבלתם תשובה שלילית – אל תתנו לזה לדכא אתכם – לא תרצו להיות במקום עבודה שבו לא מעריכים אתכם או שהממונה עליכם אינו מעוניין במה שיש לכם להציע – חישבו על זה כך" דחיה היא הדרך של המעסיק לחסוך לכם תסכול בעתיד

 

להגיד לא – אתם לאחר ריאיון העבודה – החלטתם שאתם לא מעונינים – או שיש משרה אחרת שאתם יותר מעונינים בה.  ואז מגיע הטלפון: "אנחנו שמחים להודיע לך שהתקבלת" – אתם מרגישים חוסר נעימות – כל כך התאמצתם להרשים, שידרתם למראיין שאתם מעונינים ועכשיו אתם לא יודעים איך להגיד לא. זכרו שזו זכותכם לקחת את המשרה שזה אתם מעונינים. זו זכותכם המלאה להתלבט. אף אחד לא יחשוב רעות עליכם אם תגידו שאתם מתלבטים וצריכים לחשוב. או שתסבירו שאינכם מעונינים במשרה – אינכם חייבים לתרץ תירוצים ואינכם חייבים דבר לאדם שהחליט שברצונו להעסיק אתכם.

 

חובות התפקיד

 

לפעמים ישנם חלקים בתפקיד שלכם בעבודה שעלולים להיות מאתגרים במיוחד. לדוגמה: אנשי מכירות יכולים להתבקש ליצור קשר טלפוני עם לקוחות שלא דיברו איתם בעבר. יתכן שתתבקשו להעביר הרצאה או נאום כחלק מהתפקיד שלכם בעבודה. ישנם סוגים של תפקידים הדורשים תפקוד תחת לחץ ויכולות בין אישיות מעולות. אם התפקיד מתאים לכם מכל שאר הבחינות אין סיבה שתוותרו. ניתן להתמודד עם חרדה ולהפחית אותה. יכולות בין אישיות ניתנות ללמידה. תוכלו להצטרף לקבוצה על מנת להתאמן ביכולת שלכם לדבר ולהופיע מול אנשים והדבר יוכל לשפר את התפקוד שלכם במקום העבודה.

תוכלו להתייחס לחובות אלו כאל הזדמנות לפתח יכולות. זכרו שאנשים הם רב ממדיים. דבר שקשה לכם במקום אחד יכול להיות לכם קל במקום אחר. תחושת הביטחון שלנו יכולה להתשתנות. אין סיבה שתגבילו את עצמכם בשל דרישות תפקיד שמעוררות בכם חרדה. להיפך, סיטואציות מעוררות חרדה הן תמיד הזדמנות לאנשים חרדתיים – הזדמנות לתפקד למרות החרדה והזדמנות להפחית אותה בעתיד.

 

עמיתים

 

אם תרצו להצליח ולהתקדם בקריירה, תתקשו לעשות זאת מבלי לייצר קשרי חברות והערכה עם חבריכם לעבודה. גם אם בניית קריירה אינה בראש מעיינכם, זכרו שמקום העבודה הוא המקום שבו אתם מבלים את רוב שעות הערות שלכם ועדיף שתוכלו ליצור קשרי ידידות עם שאר העובדים בחברה.

 

על מנת לסגל נינוחות עם חבריכם לעבודה, נסו להרחיב את אזור הנוחות שלכם. באופן מודע נסו ליצור שיחות חולין עם אנשים שאתם פוגשים לאורך היום: בארוחת הצהריים, במעלית או בפינת הקפה. נסו ליזום שיחות קצרות או להחמיא כאשר הדבר במקום. התנהגות כזאת תלמד אחרים שאתם אדם נגיש ושאפשר לדבר איתכם. זכרו שלא כל כך חשוב לומר את הדבר הנכון, יותר חשוב להיות נוכח. לאנשים בדרך כלל נוח יותר עם מי שהם מכירים.

 

שיחה עם דמויות סמכות

 

מי שסובל מחרדה חברתית עלול להתקשות בשיחה עם הממונה עליהם. יתכן שכל תקשורת עם המנהל שלכם תהיה מייסרת עבורכם. אתם עלולים להתקשות בשאלות הפשוטות ביותר, שכיח שאנשים עם חרדה חברתית מנסים להסתדר לבדמקום לשאול ולברר אצל המנהל אינפורמציה שדרושה להם. למרבה הצער, הימנעות משיחה עם המנהל עלולה לפגוע בתפקוד שלכם ובאופן מילוי המשימה: תמצאו את עצמכם עובדים שעות רבות באופן שלבסוף לא יהיה לשביעות רצונם של הממונים.

 

אם שיחה אקראית עם המנהל גורמת לכם לחרדה, נסו לקבוע איתו פגישה. התאמנו מראש על מה שברצונכם לומר. אבל אל תגזימו בכך. חזרת יתר היא סוג של התנהגות ביטחון שמשמרת חרדה חברתית. התאמנו אבל במידה

אם אתם עדיין מתקשים, נסו שיטת תקשורת קלה יותר עבורכם, שילחו מייל במקום לדבר ישירות עם המנהל. לחילופין תוכלו להכין רשימת נושאים עליהם תרצו לדבר בפגישה. דבר זה יפחית חרדה משום שתוכלו להתמקד בנקודות שהכנתם מראש, בנוסף תראו מוכנים יותר לפגישה.

לאט לאט למדו את עצמכם לשאול שאלות קשות יותר. הכינו רשימת נושאים שאתם רוצים לדבר עליהם עם הממונה. התחילו בנושא הקל ביותר – זה שמעורר פחות חרדה מהשאר – למשל שאלת הבהרה לגבי נושא כלשהו שקשור לתפקיד שלכם ומשם המשיכו לנושאים קשים יותר כמו למשל לבקש העלאה במשכורת.

 

פגישות וישיבות עבודה

 

אם אתם חשים אי נוחות בישיבות – נסו להגיע לישיבה רבע שעה מוקדם יותר כך שתוכלו לפגוש אחרים כשהם מגיעים. רוב האנשים שסובלים מחרדה חברתית וביישנות מגיעים לפגישות באיחור על מנת שלא יאלצו להתרועע עם האחרים. אבל התנהגות זו רק גורמת לכם לחוש יותר מבודדים ולחוצים.

 

בזמן ישיבות, נסו לזכור שגם האחרים ודאי חשים אי נוחות ומתקשים לדבר. סביר להניח שקרוב למחצית מהאנשים בישיבה חשים לחוצים ומתקשים להביע את דעתם. אם תגלו יוזמה ותדברו ראשונים הדבר ירגיע את השאר והם יעריכו אתכם ויכבדו אתכם על כך.

 

אם אתם מוצאים שהחרדה שלכם גבוהה במיוחד ומתקשים להתמודד איתה. נסו לבחון את המחשבות שעוברות לכם בראש. אם המחשבה שעוברת לכם בראש היא משהו כמו: "אני גרוע בישיבות". בדקו עד כמה המחשבה הזאת נכונה – האם היא מוגזמת? במה היא עוזרת לכם? היזכרו בסיטואציות מהעבר בהן תפקדתם באופן טוב. נסו להחליף את המחשבה השלילית במחשבה מדויקת יותר, או מועילה יותר: "בדרך כלל אני מספיק טוב בישיבות". גם אם התרגיל המנטלי הזה מרגיש לכם מוזר ומשונה, לאורך זמן וחזרה הדבר יפחית את חוסר הביטחון שלכם בישיבות עבודה.

 

אירועים חברתיים

 

מקומות עבודה לרוב מקיימים אירועים חברתיים שמצופה מכם להשתתף בהם. טיול חברה, מסיבת פורים, צילום וידאו משותף, מסיבת פרידה, כנסים. מחלקת משאבי אנוש עובדת קשה על מנת לחבר בין העובדים ועבור רובם יום כיף הוא באמת כיף. בשביל אנשים עם חרדה חברתית האירועים האלו יכולים להיות קשים במיוחד – הם חושפים את ערוותם החברתית – את הקושי שלהם להרגיש בנוח.

 

באירועים שכאלו נסו להבטיח לעצמכם שיהיה לכם על מה לדבר. קראו עיתון, הקשיבו לחדשות.

 

יתכן שתתפתו להשתמש באלכוהול על מנת להפחית את החרדה – זה לא רעיון כל כך טוב. לפעמים אם רק תחזיקו מספיק זמן מעמד במקום לברוח מהסיטואציה תראו שרמת המתח תרד באופן טבעי

 

נסו ליזום אינטראקציה. אם אתם מבחינים במישהו שעומד מיותם – היו הראשונים לגשת. יוזמה מפחיתה חרדה והחבר הבודד שלכם יודה לכם ויעריך אתכם על ההתענינות.

 

הימנעו מלהלקות את עצמכם. אם מטבעכם אתם מופנמים – אין צורך שתהיו מוחצנים – איש אינו מצפה מכם לכך וחשוב שגם אתם תניחו לעצמכם – היו רכים ומבינים גם לעצמכם.

 

לסיכום, אם חרדה חברתית בעבודה גורמת לכם למצוקה אל תפסלו פניה איש מקצוע מטפל. חרדה חברתית עלולה לפגוע בקריירה שלכם ובשביעות הרצון שלכם מהחיים. ניתן להשתפר וישנם פתרונות מקצועיים שיכולים לשפר את התחושה שלכם.

 

2 thoughts on “חרדה חברתית בעבודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *