חרדה חברתית בבני נוער – שאלות ותשובות

 

shutterstock_290172806.EDITED

האם מומלץ לאפשר לילד להימנע מאירועים חברתיים שמלחיצים אותו?

 

לא! הימנעות מחשיפה עלולה להחמיר את החרדה.

 

האם ניתן להתגבר על חרדה חברתית לחלוטין?

 

חרדה חברתית בדרך כלל מתחילה בגיל ההתבגרות ומחמירה לקראת סוף שנות העשרה ושנות העשרים. עבור 25% מהאנשים היא מתחילה בילדות המוקדמת. מרבית האנשים לומדים בגיל מוקדם כיצד להימנע ממצבים חברתיים מלחיצים ובכך מפחיתים זמנית את רמת החרדה. לאורך זמן, התנהגות זו עלולה לגרום לבידוד חברתי יחסי. חרדה חברתית ללא טיפול הופכת לכרונית. חלק מהאנשים מראים שיפור עם הגיל אבל לעתים נדירות תיעלם החרדה כליל. עם טיפול, הסימפטומים של חרדה חברתית יכולים להשתפר באופן ניכר.

 

איך משפיעה חרדה חברתית על המשפחה כגוף אחד?

 

חברי המשפחה עלולים להתבקש לוותר על פעילויות חברתיות או לעזוב את הילד הסובל מחרדה חברתית לבדו בבית. כאשר מאפשרים לילד להימנע מהשתתפות בפעילויות חברתיות במסגרת המשפחה הבעיה עלולה להחמיר. כאשר מוותרים על הזדמנויות לאינטראקציה חברתית מחמיצים את הזדמנות לתרפיה התנהגותית.

 

איך כמשפחה וחברים נוכל לעזור לאנשים הסובלים מחרדה חברתית?

 

ניתן לסייע בתיקון מחשבות שליליות ולתמוך בכל צעד חיובי. ניתן לעודד התמודדות עם מצבים חברתיים. לא מומלץ לזלזל, להכחיש או להפחית בחומרת החרדה לפני התמודדות עם מצב חברתי מכיוון שאנשים הסובלים מחרדה חברתית אכן חווים אותה. אל תבטיחו: "אתה תהיה בסדר. אתה מגזים, אתה תרגיש טוב". הבטחות ריקות מתוכן שכאלו עלולות לפגוע בטיפול התנהגותי שבבסיסו חשיפה לסיטואציה מעוררת חרדה ושהות בתוכה עד ירידת רמת החרדה.

 

מה לגבי מקרים בהם חרדה חברתית מופיעה באירועים נדירים ומובחנים?

 

זוהי בעיה נפוצה יחסית. טיפול בסוג זה של חרדה חברתית שונה מטיפול בחרדה חברתית מוכללת. הטיפול המומלץ במקרה זה הוא חשיפה הדרגתית.

 

האם אירועים טראומטיים עלולים לגרום לחרדה חברתית?

 

אירועים טראומטיים מגדילים את הסיכוי לפתח חרדה חברתית. הסיכוי שאנשים עם חרדה חברתית חוו טראומה בילדותם גדול פי שניים מהאוכלוסייה הכללית. הטראומה יכולה להיות טריגר עבור אנשים עם נטייה לחרדה חברתית. יש לזכור שמרבית הסובלים מחרדה חברתית לא חוו טראומה בילדותם.

 

האם חרדה חברתית עלולה לפגוע בבריאות?

 

אנשים רבים סובלים מחרדה חברתית במשך עשורים ללא התפתחות של לחץ דם גבוה, כיבים, אסתמה או כל הפרעה פיזיולוגית אחרת שבדרך כלל (בטעות) מקשרים אותן עם לחץ נפשי.
נראה כי חרדה חברתית בפני עצמה לא גורמת לתחלואה פיזית ואינה מקצרת את חיי האדם. יחד עם זאת אנשים הסובלים חרדה חברתית עלולים לפנות לשימוש באלכוהול או סמים כאמצעי להפחתת החרדה.