טיפול בחרדה חברתית באמצעות EMDR

emdr

 

בשנים האחרונות שומעים יותר ויותר על EMDR. בדרך כלל מדובר בהקשר של טיפול בפוסט טראומה PTSD, אבל גם בהקשר של סוגי בעיות פסיכולוגיות האחרות. לאחרונה נתקלתי בקבוצת הפייסבוק חרדה חברתית בשאלה – האם EMDR יעיל לחרדה חברתית. מטרת מאמר זה לנסות לענות על השאלה.

 

מה זה EMDR?

 

השיטה פותחה על ידי הפסיכולוגית פרנסין שפירו ששמה לב בזמן שהלכה בפארק שתנועת עיניים מצד לצד הביאה לכך שמחשבות שליליות שהיו לה נעלמו. היא המשיכה לבדוק את הנושא ומצאה סימוכין אמפיריים לכך שגירוי דו צדדי של המוח מביא להקלה והעלמה של מחשבות כואבות. על בסיס התצפית הזו התפתחה השיטה מאמצע אמצע שנות השמונים של המאה שעברה. מחקרים רבים הראו ש EMDR הוא טיפול יעיל לנפגעי פוסט טראומה. ושהשיטה תקפה מדעית לטיפול בפוסט טראומה. 

 

משמעות ראשי התיבות EMDR היא Eye Movement Desensitization and Reprocessing או עיבוד מחדש והקהיה שיטתית באמצעות תנועות עיניים. 

 

מדובר בשיטת טיפול פסיכולוגית המכילה שלושה מרכיבים:

 

  1. תנועת עיניים מצד לצד – מימין לשמאל. תנועת עיניים מצד לצד גורמת לגירוי דו צדדי של המוח. באופן היסטורי מדובר בתנועת עיניים רפטטיבית מצד לצד אבל כיום משתמשים גם בציוד לגירוי שמיעתי או חושי. העיקר הוא גירוי דו צדדי של המוח. המרכיב הזה הוא הייחודי בשיטה והאמונה היא שהוא מאפשר:
  2. דה סנסיטיזציה או הקהייה שיטתית. הפחתת הרגישות לטריגר שגורם למצוקה. זכרו שהשיטה פותחה כשיטת טיפול לנפגעי טראומה: חישבו על נפגעי תאונת דרכים שסובלים מפלאשבקים וסיוטים והתקפי חרדה. אנחנו רוצים להגיע להפחתת הרגישות לזיכרון המכאיב.
  3. עיבוד מחדש – אנחנו רוצים לעבד מחדש את הזיכרון הכואב. במסגרת הטיפול אנחנו חיים מחדש את האירוע הטראומטי ומעבדים אותו מחדש כך שנוכל להפסיק את מעגל הכאב הנפשי

 

הרעיון הוא שבאופן טבעי לאנשים מסוגלות לעבד מידע באופן שיאפשר להם התמודדות יעילה. אולם, לעיתים היכולת הזאת נפגמת או נחסמת וזכרונות שליליים נשמרים באופן שפוגע בנו. אנחנו חווים סימפטומים שליליים משום שיכולת ההתמודדות שלנו עם המידע נחסמה או נפגעה. הגירוי הדו-צדדי של המוח מסייע (באופן פלאי) לפתיחת החסימה בעיבוד. התיאוריה מתקשה להסביר מדוע זה עובד אולם ההסברים שניתנים לכך טוענים שיש דמיון בתנועת העיניים לתנועת REM בזמן השינה הקשורות לעיבוד זיכרון. טענה נוספת היא שגירוי דו צדדי מאפשר גישה לחלק המוח הימני שלא מגיב לשפה היכן שהזכרונות חסומים ולא מגיבים לטיפול בדיבור.

 

למרות ההסברים התיאורטיים החלשים – מחקרים רבים הראו ש EMDR לטיפול בנפגעי פוסט טראומה הוא שיטה תקפה מדעית. 

 

איך נראה טיפול EMDR?

 

רשאים לטפל ב EMDR מטפלים מוסמכים על ידי המדינה כלומר פסיכולוגים קלינים, עוס"ים קלינים וכדומה. ההכשרה עצמה היא די קצרה. EMDR היא טכניקה נוספת בארגז הכלים של מטפלים מוסמכים.

 

לאחר מספר מפגשי הכנה בהם המטפל מעריך את הכוחות הנפשיים של המטופל והתאמתו לסוג טיפול זה, מגיעים לשלב העיבוד שהוא לב הטיפול. בשלב זה יש שימוש במכשור ספציפי של EMDR המאפשרים את הגירוי הדו צדדי. המכשירים יכולים לגרות ויזואלית, אודיטורית (שמיעתית באמצעות אוזניות). או אפילו תחושתית באמצעות רטט של מכשירים המחוברים ליד ימין ויד שמאל .

הגירוי הדו צדדי מופעל על ידי המטפל בזמן שהמטופל מעלה את החומרים הטראומטיים. הדבר מאפשר אינטגרציה ועיבוד מחדש של חומרים וזיכרונות שליליים. המטפל ישאל על הזיכרון הטראומטי וינסה לזהות את האמונות השליליות שמתעוררות בהקשר. יש פה אלמנט של חשיפה בדימיון לאירוע בשילוב של עבודה קוגניטיבית הכוללת זיהוי מחשבות שליליות רלוונטיות והמרתן למחשבות מסתגלות. המטפל מאפשר למטופל לחוש ביטחון תוך שהוא נוגע בזיכרון.

העבודה הטיפולית מתבצעת במספר רמות בו זמנית – הגירוי הדו צדדי – החשיפה לזיכרון והעבודה הקוגניטיבית של המרת המחשבות.

 

למרות שקשה לענות על השאלה מה בתנועות העיניים מצד לצד אפקטיבי להפחתה בסימפטומים – נראה שהממסד המדעי מכיר ב EMDR כשיטה שנבדקה אמפירית ומצאה יעילה לטיפול בפוסט טראומה. כמו כן ישנם גם ניצנים של עדויות ליעילות בטיפול לסוגי הפרעות אחרות

 

ביקורת על EMDR

 

עיקר הביקורת על EMDR היא שאופן הפעולה של השיטה אינו ברור. היות והפרקטיקה של EMDR משלבת מספר טכניקות – כולל טכניקות קוגניטיבית וטכניקות ותיקות של טיפול חשיפה, המבקרים זוקפים את היעילות האמפירית של EMDR לאותן פרקטיקות ישנות ומפקפקים במשמעותו של הגירוי הדו צדדי הייחודי ל EMDR. למעשה ישנם מחקרים שהשוו טיפול EMDR בלי ועם גירוי דו צדדי והראו יעילות זהה. מתוך כך נשמעת הטענה שבסופו של דבר מדובר EMDR הוא סוג של טיפול בחשיפה עם אלמנטים של טיפול קוגניטיבי ותוספות חסרות משמעות של גירוי דו צדדי.

המבקרים גם מזהירים מפני שימוש ב EMDR לטיפול בהפרעות אחרות מלבד PTSD היות ועדיין לא הצטבר גוף מחקרי משמעותי התומך ביעילות EMDR לטיפול בהפרעות אחרות.

 

האם EMDR יעיל לחרדה חברתית? האם כדאי לנסות EMDR לטיפול בחרדה חברתית

 

מטא אנליזה של EMDR רואה EMDR כיעיל יותר מ CBT לטיפול ב PTSD. ישנם מחקרים שמצאו שטיפול EMDR הוא בעל בעל פוטנציאל לטיפול בחרדת קהל וחרדת ביצוע אבל בסיכום המחקר נאמר שקשה להגיע למסקנות כרגע.

 

אלו עדויות לנו שיתכן ש EMDR יכול לעזור לטיפול בחרדה חברתית?

 

מרכיב משמעותי ב EMDR הוא טיפול בחשיפה (חשיפה בקליניקה – לחיות מחדש את הטראומה ולעבד אותה מחדש) – בעיני המרכיב החשוב ביותר בהתגברות על חרדה חברתית היא חשיפה – חשיפה מאפשרת התרגלות – חשיפה מאפשרת למידה מחדש. שימו לב שהחשיפה ב EMDR היא בדימיון. מטפל EMDR לא ישלח אתכם לחשיפות בחוץ. באופן מוזר יכול להיות שזה בדיוק מה שאתם צריכים. חשיפה כדי שתהיה יעילה צריכה להיות מדויקת. היא צריכה להפעיל את החשש שלכם מדחיה. למרבית הצער אנשים עם חרדה חברתית למדו עם השנים לשכלל את אופני ההימנעות שלהם כך שגם כאשר נדמה להם שהם נחשפים הם מצליחים להימנע מהפעלה של הפחד בכל מיני טכניקות והתנהגויות מגוננות – לדוגמה בחשיפה לדיבור מול קהל אתם יכולים לעמוד מאחורי שולחן או להתכונן יותר מידי – או כל דבר שיאפשר לכם להפחית את החרדה במקום להתמודד איתה. ב EMDR עם מטפל מוכשר תיחשפו לסיטואציה המקורית – זו שיצרה את הפחד. יתכן שדווקא חשיפה כזו תהיה יעילה עבורכם.

 

אנחנו יודעים ש EMDR יעיל לטיפול בטראומה – אם החרדה חברתית שלכם יושבת על טראומה חברתית מהעבר – כמו לדוגמה חרם – יתכן ש EMDR יהיה אפקטיבי עבורכם בגלל מרכיב החשיפה וההתמודדות עם טראומה.

 

אם אתם מזהים שהתנסויות חברתיות מסבות לכם כאב ומעוררות מחשבות כואבות יתכן ש EMDR יהיה יעיל עבורכם – בגלל המרכיב הקוגניטיבי שלו והעיבוד מחדש. 

 

אם לסכם, בשל מיעוט ההוכחות המחקריות לגבי היעילות של EMDR לטיפול בחרדה חברתית מצד אחד וקיומם של ניצנים של הוכחות כאלו הייתי ממליץ לנסות EMDR לאחר שכבר ניסיתם את הכלים המסורתיים לטיפול בחרדה חברתית כמו CBT. 

 

 


 

קבוצות חרדה חברתית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.